Reka eläkekassan toimitusjohtajan katsaus 29.4.2021

Reka eläkekassan vuosi 2020

Reka eläkekassan varsinainen kassankokous on tänään 29.4.2021 ja takana on mielenkiintoinen vuosi.

Reka eläkekassan vakavaraisuutta paransi merkittävästi elokuussa 2020 toteutettu takuupääomitus. Vakavaraisuusaste vuoden 2020 lopussa oli 116,4 % ja vakavaraisuusasema (z-luku) oli 1,61.

Vuoden 2020 aikana alennettiin koronapandemian takia annetun poikkeusasetuksen perusteella vakuutusmaksua tilapäisesti 22,0 %:in palkkasummasta (normaalisti
24,0 %). Eläkkeitä maksettiin 4,7 miljoonaa euroa ja eläkeläisjäseniä oli vuoden 2020 lopussa 351 henkilöä. Aktiivijäsenten määrä oli 328 henkilöä.

Reka eläkekassan sijoitusvuosi 2020 oli poikkeuksellinen. Vuoden alussa osakekurssit laskivat koronapandemian takia voimakkaasti. Tämä aiheutti paineita kaikkien työeläketoimijoiden vakavaraisuudelle. Finanssivalvonta aloitti kaikkien eläkelaitosten osalta tehostetun valvonnan ja keräsi kuukausittain työeläkeyhtiöiltä, eläkesäätiöiltä ja -kassoilta vakavaraisuus- ja sijoitustoimintatietoja.

Koronapandemia muutti myös Reka eläkekassan suunnitelmat tyky-toiminnan aloittamisesta: toimintaa ei pystytty aloittamaan vuoden 2020 aikana. Tyky-toiminta aloitetaan kuitenkin suunnitelmien mukaan tilanteen normalisoituessa ja ihmisten kokoontumisrajoitusten poistuessa.

Sijoitustoiminnassa on ollut vauhtia ja jännitystä. Koronapandemiasta johtuneen markkinashokin jälkeen sijoitusmarkkinat elpyivät loppuvuonna 2020 ja Reka eläkekassan vuoden 2020 sijoitustuotoksi tuli 3,5 %. Vuodenvaihteen jälkeen osakekurssien positiivinen kehitys on edelleen jatkunut voimakkaana ja jo nyt 27.4.2021 mennessä Reka eläkekassan vuoden 2021 sijoitustuotto on koko viime vuoden sijoitustuoton tasolla. Jos sijoitusmarkkinan positiivinen kehitys jatkuu, on tästä vuodesta tulossa hyvä tulosvuosi. Kuitenkin osakekurssien noustessa riski sijoitusmarkkinoilla on kasvanut ja arveluja osakekurssien mahdollisesta negatiivisesta trendimuutoksesta on alkanut esiintyä. Edelleen sijoitusmarkkinoilla on voimakkaan rahaelvytyksen takia herännyt huolta nousevasta inflaatiosta, joka saattaa heikentää sekä osakkeiden että korkosijoitusten tuottoja. Reka eläkekassa on sijoitusinstrumenttien allokaatiossa ja sijoitussuunnitelmissaan huomioinut esitetyt huolet ja suunnitellut toimenpiteitä, joilla sijoitussalkkua voidaan suojata, mikäli huonot sijoitusnäkymät toteutuvat.

Reka eläkekassan vuosi 2021 on alkanut hyvin ja vaikuttaa jatkossakin suotuisalta. Päällimmäisenä odotuksena on koronapandemian helpottaminen ja palaaminen toiminnassa jälleen normaaleihin käytäntöihin.